Дистанційне навчання у досвіді гуманітарних кафедр ХНМУ |
Скласти залік, відправити всі контрольні на електронну пошту і поспілкуватися з викладачем онлайн – саме так навчаються сьогодні студенти. Своїм досвідом дистанційного навчання діляться кафедральні колективи медичного вишу гуманітарного напрямку. За словами викладачів кафедри мовної підготовки іноземних громадян, ще місяць тому багато з викладачів вважали, що дистанційне навчання існує десь у паралельному Всесвіті, але вже зараз важко уявити життя без Zoom та особливо без платформи Moodle, яка стала справжнім цифровим університетом. «Ми завжди мріяли під час практичного заняття вийти за межі аудиторії, щоб продемонструвати студентам автентичні джерела: пісні, фрагменти художніх та мультиплікаційних фільмів. Саме завдяки платформі Moodle ми здійснили цю мрію», – розказує викладачка кафедри Марина Баткіна, яка разом зі Світланою Губаревою та Світланою Заборовською першими опанували платформу Moodle. Так, для забезпечення повноцінного навчального процесу викладачами кафедри створено шість курсів для студентів, що навчаються англійською та російською мовами І, ІІ та ІІІ курсів відповідно, також спеціальний курс з англійської мови для студентів весняного набору, які щойно почали навчання. У цих курсах студенти можуть знайти всю необхідну інформацію у вигляді презентацій, наочних матеріалів з граматичних та лексичних тем, тренувальні онлайн-тести, посилання на додаткові Інтернет-ресурси. Крім цього, викладачами кафедри створено шість окремих курсів для надання всім студентам можливості здійснити відпрацювання занять, що були пропущені. Станом на 6 квітня вебінарні кімнати кафедри, які створюються щодня згідно з розкладом, відвідали 1 138 студентів. Викладачі активно допомагають іноземним студентам зареєструватися в системі дистанційного навчання ХНМУ та знаходити там ті чи інші ресурси. ![]() ![]() ![]() Кафедра суспільних наук в умовах карантину активно впроваджує дистанційне навчання через системи MOODLE і Zoom. До цього процесу наразі долучилися всі викладачі. «Робота розпочалася ще напередодні введення карантинних заходів, адже існувала потреба надати іноземним англомовним студентам зручний та безперешкодний доступ до матеріалів лекційних занять, які вони пропустили у зв’язку з пізнім набором. У роботі над цим велику роль відіграв курс «Основи методології розробки електронних курсів у сфері медичної освіти», завбачливо запропонований ННІ ЯО», – зазначає завуч кафедри Володимир Альков. Відповідно до наявних на той час потреб першим дистанційним електронним курсом кафедри став «HUUC Lecture Course», розроблений доцентом Володимиром Альковим на платформі MOODLE, що в умовах карантину став застосовуватися і для проведення семінарських занять за допомогою вбудованої веб-кімнати, спеціально розроблених матеріалів і оригінальних тестів. Також курс дозволяє вести виховну роботу, зокрема, щодо 75-річчя перемоги над нацизмом у Другій світовій війні, адже надає можливість розміщувати навчально-виховне відео та творчі завдання до нього, перевіряти, скільки студент витратив на завдання часу, отримувати іншу аналітику, зручно виставляти оцінки тощо. До послуг студентів гейміфіковані квести, наочні матеріали та багато іншого. До роботи над курсом активно долучився ст. викладач Вадим Ільїн, який крім цього почав розробку авторського дистанційного електронного курсу «Medical Subculture». Як наголошує завідувачка кафедри філософії Катерина Карпенко, до дистанційного навчання викладачі певною мірою вже готувалися не лише морально, а й технологічно та технічно. Саме це дозволяє говорити про позитивні та негативні сторони дистанційного навчання, аналізувати конкретні завдання, труднощі його реалізації тощо. До позитивних моментів можна віднести зміну оптики комунікації між викладачами та студентами. «Як це не дивно, а дистанційне навчання є більш персонально орієнтованим. Онлайн-конференція дозволяє викладачеві тримати у полі зору всіх активних та пасивних учасників. Отже, дистанційне навчання активізує, мобілізує, спонукає до інновацій викладачів та студентів. Негативні моменти дистанційного навчання можуть бути поділені на смисложиттєві та технологічні. Технологічні проблеми, що виникають під час дистанційного навчання, ми подолаємо значно швидше, ніж усвідомимо їх глибинне смисложиттєве значення», – підкреслила очільниця кафедри. Що стосується кафедрального досвіду, студенти та викладачі зіткнулися з проблемою входу на платформу MOODLE у «час пік». Англомовні студенти мали додаткову проблему з відсутністю англомовного інтерфейсу, проте зараз ситуація значно покращилася. Адже всі ці проблеми мали місце на початку застосування онлайн-навчання, який відбувався в екстрених умовах та після нетривалого періоду адаптації до наших умов. Загалом дистанційне навчання потребує значно більше часу на підготовку до заняття, а далі на виконання завдання та звіти про виконання. Отже, вартий уваги менеджмент часу, що студент та викладач витрачають на дистанційне навчання. В умовах карантину одночасне масове звернення до дистанційного навчання є, звичайно, вимушеною мірою. Та все ж було б невірно його сприймати як «грім серед ясного неба». Філософія XX століття, вивчаючи кризові, граничні життєві ситуації, дійшла висновку: «Там, де є загроза, виникає також і рятівне!». ![]() ![]() За словами завідувачки кафедри іноземних мов Ірини Корнейко, потреба у запровадженні дистанційних форм навчання існувала в університеті давно: «Цього року ми вже почали потроху засвоювати, як працювати онлайн на платформі Moodle, а карантин лише став «чарівним поштовхом», мотиватором, прискорювачем нашого навчання. Як і всі кафедри університету, ми працюємо в системі Moodle, а Zoom використовуємо як резервну. На жаль, до останньої доводиться звертатися досить часто, проте ми розуміємо, що врешті-решт усі технічні проблеми будуть вирішені, а труднощі подолані. Карантин не тільки зробить нас сильніше, ми вийдемо з нього озброєні новітніми дидактичними технологіями, педагогічним досвідом, навичками викладання по-новому». Як наголошує завідувачка, вся робота кафедри ведеться дистанційно: проводяться заняття, опитуються і консультуються студенти, приймаються відпрацювання, проводяться наради та засідання кафедри, взаємовідвідування занять. Кафедра також не відмовилася від традиційної конференції «Світ англійської мови», яка присвячена Міжнародному дню англійської мови та відбувається 23 квітня, у день народження Вільяма Шекспіра. Проте цього року її формат дещо зміниться, адже обидві сесії – усні доповіді та постерна – пройдуть онлайн. ![]() ![]() Викладачі кафедри латинської мови та медичної термінології уже декілька років поспіль успішно опановують тонкощі цифрової освіти. На їхню думку, впровадження інтерактивних методів навчання у сучасному світі є не інновацією, а нормою, адже використання цих методів у поєднанні з традиційними робить процес навчання динамічнішим, продуктивнішим і значно цікавішим для студентів порівняно із заняттями, під час яких застосовуються лише традиційні методи. На сайті дистанційного навчання ХНМУ кожен із викладачів кафедри має свою класну кімнату, де проводить заняття та приймає відпрацювання через плагін BigBlueButton. Зручність полягає у тому, що студентам легко знайти, де відбуватиметься пара, для цього навіть не потрібно пересилати коди доступу – викладач заздалегідь обирається модератором конференції і розпочинає її згідно з розкладом, а студенти-учасники долучаються. Викладачі кафедри розробляють навчальні курси для студентів різних спеціальностей різними мовами. Для задовільної оцінки за заняття студентові достатньо обрати відповіді із запропонованих, а для відмінної необхідно відповісти і на відкриті питання. Надзвичайно зручним є те, що студенти (як і викладачі) мають доступ до результатів тестувань із кожної теми і можуть працювати над помилками. Як спершу здалося викладачам кафедри української мови, основ психології та педагогіки, що навчати мови дистанційно – не найкращий варіант. Проте виявилося, що платформи дистанційного навчання Moodle та Zoom подарували викладачам нові можливості, нові інструменти для того, щоб зацікавити студентів та не лише навчити мови, а й перевірити, наскільки доречно студенти можуть застосовувати ті чи інші фрази в конкретній мовленнєвій ситуації. Усе те, про що ми тільки мріяли декілька років тому, тепер стало реальністю. Як зауважила завідувачка кафедри української мови, основ психології та педагогіки Людмила Фоміна, ми зараз не лише навчаємо студентів, а й самі навчаємося, опановуємо технології дистанційного навчання та ефективні методи дистанційної освіти. Чудово зарекомендувала себе система Moodle: тут і створення нових курсів, і тестування студентів, і можливості використання аудіо- та відеозв’язку для вивчення мови. Тож так тримати! Підкорюємо нові вершини в цифровому суспільстві! Стрімкий лет часу не зупинити, а нові виклики керівництво та професорсько-викладацький склад нашого університету завжди сприймав і сприймає як можливість для саморозвитку, вдосконалення та впровадження інноваційних технологій у навчання. Пандемія внесла свої корективи у навчальний процес медичного вишу і стала причиною впровадження тотального дистанційного навчання, проте це скоріш вимушена міра, і ми з нетерпінням чекаємо на повернення до лекційних та практичних занять в стінах університету.
|